The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
Bozulma bütçe gelirlerinde gözlemlenen ciddi yavaşlamaya karşılık harcamalarda ortaya çıkan artış eğiliminin sonucu oldu.
ANKARA - Yılın ilk altı aylık bütçe uygulama sonuçlarına göre merkezi yönetim bütçe açığı, bir önceki yılın aynı dönemine göre önemli ölçüde bir bozulma göstererek 6,7 milyar TL’ye ulaştı. Bu bozulma, bütçe gelirlerinde gözlemlenen ciddi yavaşlamaya karşılık, harcamalarda ortaya çıkan artış eğiliminin sonucu oldu.
TEPAV İstikrar Enstitüsü tarafından hazırlanan “Mali İzleme Raporu Ocak-Haziran 2012” yayımlandı. Raporda yılın başlarından itibaren reel büyüme sürecinde gözlemlenen yavaşlamanın vergi gelirlerinin de azalmasına yol açtığına dikkat çekildi. Vergi gelirleri artışının geçen yıla göre baz etkisi nedeni ile sadece % 7 civarında olduğu belirtilen çalışmada şu ifadelere yer verildi:
“Bunun sonucunda toplam bütçe gelirlerindeki artış da % 11 seviyelerine gerilemiştir. Haziran ayında, başta personel giderleri ile cari transferlerden kaynaklanmak üzere, bütçe giderlerinde gözlemlenen artışla birlikte, harcamalar yılın ilk altı ayında 2011’in aynı dönemine göre % 17,9’a çıkmıştır. Bu gelişmenin sonucunda da; önceki yılın aynı döneminin sonunda fazla veren bütçe dengesi, bu yılın ilk altı ayında 6,7 milyar TL seviyesinde açık vermiştir.
İlk altı ay sonuçlarına daha yakından bakacak olursak; toplam bütçe giderlerinin ve faiz dışı giderlerin yıl sonu ödeneğine göre gerçekleşme oranlarının geçen yılın yaklaşık 3 puan üzerine çıktığına dikkat çekmek gerekmektedir. 2011 yılının ilk altı ayına göre bu yılın ilk altı aylık döneminde faiz dışı giderlerdeki artış oranının % 18 seviyelerine çıkması, önceki ay raporlarında altını çizdiğimiz harcama yönlü politika uygulamalarının beklenen bir sonucu olarak görülmelidir. Nitekim faiz dışı giderlerdeki artış oranına toplam vergi tahsilatındaki artış oranının eşlik etmemesi sonucu faiz dışı giderlerin toplam vergi tahsilatına olan oranı % 110’lara yaklaşmıştır.
Yılın ilk altı ayındaki büyümenin beklentilerin altında kalması ve yıl sonu reel büyüme oranının % 4 lük tahminin gerisinde kalacağına yönelik resmi beyanların ve beklentilerin dile getirilmesi durumu karşısında, yılın geri kalan döneminde bütçe performansının Hükümetçe en başta öngörülen sınırlar içinde kalmasının mümkün olmayacağı konusundaki öngörülerimizin gerçekleşme olasılığı daha da artmış bulunmaktadır.”