The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
TEPAV Perakende Güven Endeksi (TEPE), ekim ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre 5,5 puanlık, bir önceki aya göre ise 2,0 puanlık artışla -11,5 puan değerini aldı. Ekim ayında da negatif seyrini koruyan perakende güveni, en fazla Kuzeydoğu Anadolu’da arttı. Ege ve Akdeniz bölgelerindeki artış ortalamanın altında kaldı.
TEPAV Perakende Güven Endeksi’nin (TEPE) 178. sayısı yayımlandı. Buna göre TEPE, ekim ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre 5,5 puanlık, bir önceki aya göre ise 2,0 puanlık artışla -11,5 puan değerini aldı ve perakende güveni ekim ayında da negatif seyrini korudu.
TEPE değerinin yıllık değişiminde gelecek 3 aya ilişkin satış beklentisine yönelik değerlendirmelerdeki iyileşme etkili oldu. Diğer taraftan, mevcut stok düzeyinin normalin altında olduğu yönündeki 1,6 puanlık değişim endekse olumlu yansıdı.
Geleceğe yönelik satış beklentisi arttı
Önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentilerinin denge değeri Ekim 2024’te -1,8 puan oldu. Buna göre önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentileri, bir önceki aya göre 10,9 puan, bir önceki yılın aynı ayına göre 17,9 puan arttı.
İşlerin durumuna ilişkin değerlendirmeler kötümser
İşlerin (geçen yılın aynı dönemine göre) durumuna yönelik değerlendirmeler, Ekim 2024’te -30,5 puan değerini alarak Eylül 2024’e göre 1,8 puan artarken Ekim 2023’e göre 8,9 puan azaldı.
Perakende güveni sadece tek bir sektörde azaldı
Perakende güvenine alt sektörler itibarıyla bakıldığında Ekim 2024’te, geçen yılın aynı dönemine göre “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar”, “mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri”, “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı” ve “motorlu taşıtlar” sektörlerindeki değişim ortalamanın üzerinde gerçekleşirken “diğer (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.)”, “yiyecek, içecek ve tütün ürünleri” ve “birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar” sektörleri ise ortalamanın altında değer aldı.
Orta Anadolu perakende güveninin en fazla azaldığı bölge
Perakende güvenine bölgeler itibarıyla bakıldığında Ekim 2024’te Kuzeydoğu Anadolu, Ortadoğu Anadolu, Doğu Karadeniz, Güneydoğu Anadolu, Doğu Marmara ve Batı Anadolu bölgelerindeki değişim ortalamanın üzerinde gerçekleşirken Akdeniz, İstanbul, Ege, Batı Marmara, Batı Karadeniz ve Orta Anadolu bölgelerinde ise ortalamanın altında gerçekleşti.
Bültene buradan ulaşabilirsiniz.