The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
TEPAV Perakende Güven Endeksinin 145. sayısı yayımlandı.
TEPE, Ocak 2022’de bir önceki aya göre 1,4 puanlık azalış, bir önceki yılın aynı dönemine göre ise 1,9 puanlık artışla -13,1 puan değerini aldı. TEPE değerinin yıllık artışında 1 Aralık 2020 itibariyle uygulanmaya başlanan sokağa çıkma kısıtlamaları kaynaklı 2021 yılı perakende güveninde yaşanan önemli düşüşlerin etkili olduğu düşünülmektedir. TEPE’nin geçen aya kıyasla azalışında mevcut stok düzeyinin normalin üstünde olması etkili oldu. “Akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb. sektörleri kapsayan “Diğer” sektörü Ocak ayında perakende güveni en fazla artan sektör oldu. Bölgeler bazında incelendiğinde ise Ocak ayı perakende güveninde en fazla artış Doğu Karadeniz Bölgesi’nde görüldü. Ocak ayında düşüşün devam etmesiyle Türkiye, perakende güveninde AB-27 ve Euro Bölgesi’nden olumsuz yönde ayrıştı.
Perakende güveni geçen yıla göre artış, geçen aya göre azalış gösterdi. TEPE değeri, Ocak 2022’de -13,1 puan değerini alarak geçen yılın aynı dönemine göre 1,9 puan artarken, geçen aya göre 1,4 puan azaldı. TEPE değerinin yıllık değişiminde geçtiğimiz 3 ayda işlerin durumu göstergesindeki 8,3 puanlık iyileşme etkili oldu. Diğer taraftan, mevcut stok düzeyinin normalin altında olduğu yönündeki 9,5 puanlık değişim endekse olumlu yansıdı.
Perakendecilerin geleceğe yönelik satış beklentisi geçen aya göre iyileşirken, geçen yıla kıyasla geriledi. Önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentilerinin denge değeri Ocak 2022’de -18,9 puan oldu. Buna göre önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentileri, bir önceki aya göre 8,6 puan artarken, bir önceki yılın aynı ayına göre 11,7 puan azaldı.
İşlerin durumuna ilişkin değerlendirmeler geçen yıla ve geçen aya kıyasla kötüleşti. İşlerin (geçen yılın aynı dönemine göre) durumuna yönelik değerlendirmeler, Ocak 2022’de -53,3 puan değerini alarak Aralık 2021’e göre 17,4 puan, Ocak 2021’e göre 8,4 puan azaldı.
Perakende güveni en fazla “diğer (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.)” sektöründe arttı. Perakende güvenine alt sektörler itibarıyla bakıldığında, Ocak 2022’de, geçen yılın aynı dönemine göre “diğer (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.)”, “motorlu taşıtlar” ve “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı” sektörlerindeki değişim ortalamanın üzerinde gerçekleşirken, “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar”, “yiyecek, içecek ve tütün ürünleri”, “birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar” ve “mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri” sektörleri ortalamanın altında değer aldı.
Perakende güveni en çok Doğu Karadeniz Bölgesi’nde arttı. Perakende güvenine bölgeler itibarıyla bakıldığında, Ocak 2022’de, geçen yılın aynı dönemine göre Karadeniz, İstanbul, Orta Anadolu, Ortadoğu Anadolu, Ege ve Akdeniz Marmara bölgelerinde artış gerçekleşirken, Kuzeydoğu Anadolu, Batı Anadolu, Doğu Marmara, Güneydoğu Anadolu ve Batı Marmara bölgelerinde ise azaldı. En fazla azalış -15,5 puan ile Batı Marmara Bölgesi’nde yaşandı.
Bültene erişmek için tıklayınız.