The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
Değerlendirme Notu / M. Coşkun Cangöz
2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi 245 milyar TL bütçe açığı öngörmektedir. Bütçe COVID-19’un etkilerini taşımakla birlikte 2016 yılından itibaren gözlenen genişletici maliye politikası da bütçenin yapısını etkileyen bir diğer faktördür. Merkezi yönetim bütçesinin bir defalık ve geçici gelirlerle dengelenmesi öngörülmüşse de faiz dışı harcamaların GSYH içindeki payının artması ve vergi gelirlerinin payının gerilemesinin sonucu olarak uzun bir dönemin ardından bütçede faiz dışı açık ortaya çıkmıştır. Buna ilaveten 2020 yılının ilk çeyreğinde görülen COVID-19’un etkisiyle merkezi yönetim bütçesindeki bozulma daha da hızlanmıştır. Nitekim 2020 yılı bütçesinde açığın GSYH oranı yüzde 2,9 olarak programlanmışken gerçekleşme tahmini yüzde 4,9’dur.
Kamu maliyesine önemli bir esneklik ve hareket alanı sağlayan düşük seviyedeki Hazine borç stoku da artan bütçe açığı ve faiz dışı açık nedeniyle artış eğilimine girmiştir. Bütçe finansmanının en önemli unsuru olan Hazine iç borçlanmasının GSYH içindeki payı uzun yıllardan sonra yeniden yüzde 10 seviyesine yaklaşmıştır. Merkezi yönetim bütçesindeki bozulmanın kalıcı yapısal düzenlemeler yerine bir defalık gelirlerle dengelenmesi çabasının bir sonucu olarak faiz giderlerinin bütçe ve GSYH içindeki payı da yıllar itibarıyla artış göstermektedir.
Değerlendirme notuna erişmek için tıklayınız.