TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
Yeni düzenlemenin uygulanabilmesi için Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinin bu yıl yüzde 54 artırılması gerekiyor.
ANKARA - TEPAV, İlköğretim ve Eğitim Kanunu’nda yapılması teklif edilen değişikliğin maliyetinin bu yıl için 20,7 milyar TL’yi bulduğunu açıkladı.Bu tutar, Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2012 Merkezi Yönetim Bütçesi’nde sahip olduğu 38 milyar TL’lik payın yaklaşık olarak yüzde 54’üne karşılık geliyor.
TEPAV Analisti Bengisu Özenç ile Araştırmacı Selin Arslanhan Memiş tarafından hazırlanan “Yeni Milli Eğitim Kanun Tasarısı Bütçesi: Nicelik mi, Nitelik mi?” başlıklı politika notu yayımlandı. Çalışmada Kanun Tasarısı’nın yasalaştığı takdirde uygulanmaya başlayacağı 2012-2013 öğretim yılında beraberinde getireceği ek ihtiyaçlar ve bu ihtiyaçların tamamlanması durumunda bütçenin nasıl etkileneceği iki farklı senaryo altında değerlendirildi.Senaryoların ilkinde eğitimdeki mevcut kalitenin korunduğu, ikincisinde ise kalitenin artırıldığı varsayıldı.
Birinci senaryoda, mevcut öğrenci yoğunlukları korunarak, milli eğitime dahil olacak yeni yaş grupları ve yükselen okullaşma oranları nedeniyle ortaya çıkacak olan derslik ihtiyacının, ilköğretim ve lise seviyesi birlikte hesaplandığında, 18,6 milyar TL’yle karşılanabileceği hesaplandı.
110 bin 800 öğretmene ihtiyaç olacak
Değerlendirmede, mevcut öğretmen başına öğrenci sayıları kullanılarak yapılan hesaplamada ortaöğretimin zorunlu hale gelmesi ile 110 bin 800 öğretmene ihtiyaç duyulacağı hesaplandığı belirtilerek şöyle devam edildi:
“Bu öğretmen ihtiyacının mevcut durumda atanmamış olan öğretmenler ile karşılanması sonucunda ek bir öğretmen yetiştirme maliyeti doğmayacaktır. Fakat öğretmenlerin yıllık ortalama maaşları göz önünde bulundurularak bir ek maliyet hesaplanmıştır. Bu şekilde öğretmen maliyeti 2012-2013 öğretim yılı için 2,1 milyar TL olacaktır. Öğretmen ve yatırım ihtiyacını karşılamaya yönelik toplam bütçe 20,7 milyar TL’yi bulmaktadır. Söz konusu bütçe ihtiyacı Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2012 Merkezi Yönetim Bütçesi’nde sahip olduğu 38 milyar TL’lik payın yaklaşık olarak %54’ü kadardır.”
Kaliteyi artırmak için ilk aşamada bütçenin ikiye katlanması gerekiyor
TEPAV’ın çalışmasında son yıllardaki iyileştirmelere rağmen, gerek derslik başına öğrenci sayısındaki karşılaştırmalar gerekse PISA sonuçlarında Türkiye’nin durumunun eğitimin kalitesine ilişkin problemlere işaret ettiği açıklandı. “Son yıllarda hız kazanmış olan okullaşma oranlarının arttırılmasına ve eğitimin içeriğine yönelik reformların kaliteye ilişkin beklenen etkiyi henüz yaratamadığı görülmektedir” denilen çalışmaya şöyle devam edildi:
“Eğitimde kalitenin iyileştirilmesine yönelik olarak derslik başına düşen öğrenci sayısının da düşürülmesi öngörülen ikinci senaryoda ise Türkiye’deki öğrenci yoğunluklarının OECD ortalamalarına yakınsadığı varsayılmıştır. Bu senaryoya göre 12 yıllık zorunlu eğitim sistemi içerisinde eğitimin kalitesinin arttırılarak 24 kişilik sınıflarda eğitim verilmesinin toplam maliyeti (öğretmen ve yatırım) 36,6 milyar TL’dir. 36,6 milyar TL’lik bir bütçe ihtiyacı ise MEB 2012 bütçesinin neredeyse tamamına (Yüzde 96) denk gelmektedir.”