The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
Değerlendirme Notu / Nilgün Arısan Eralp
Birleşmiş Milletler (BM), Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı (AGİT) üyesi egemen bir ülke olan Ukrayna, 24 Şubat’ta Rusya tarafından işgal edildi. Amerika Birleşik Devletleri (ABD) ve Avrupa Birliği (AB), Rusya’ya can acıtıcı yaptırımlar uygulamaya başladı ve hava sahalarını Rus uçaklarına kapattı. Ayrıca ABD ve AB üye devletleri Ukrayna’ya silah ve mühimmat yollamaya ve hibe niteliğinde mali yardım sağlamaya başladılar. Hatta Almanya bunları yapabilmek için dış politikasında tarihi bir dönüşüm gerçekleştirdi ve ikinci dünya savaşı ve öncesinden kaynaklanan nedenlerle askeri unsurlardan arındırılmış (demilitarised) politikasından vazgeçti. Burada AB’nin kendisinden beklenmeyen bir birlik ve dayanışma göstererek, gene kendisinden beklenmeyen hız ve sertlikte tepki göstermesinin ve – başta Fransa ve Almanya olmak üzere- Rusya politikasını değiştirmesinin öneminin vurgulanması gerekir. Hatta AB, henüz etkin bir ortak iltica politikası uygulayamazken, Ukraynalı mültecilere resmi bir iltica sürecine tabii olmaksızın topraklarında üç yıl süreyle oturma, çalışma, eğitim hakkı tanıyan ve sağlık hizmetlerine erişim olanağı sağlayan bir geçici koruma statüsü verdi.
Değerlendirme notunun tamamına erişmek için tıklayınız.