The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
Politika Notu/ Dr. Levent Gönenç
Bundan önceki yazımda; Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’nin (CHS) kabulünden önce, sistemi savunanların temel argümanlarından birinin, bu hükümet modelinin koalisyonlara son vereceği şeklindeki argüman olduğunu belirtmiş ve bu argümanın siyasal gerçeklikle örtüşmediğini ifade etmiştim. Bu “Politika Notu”nda yürürlüğe girmesinin üzerinden yaklaşık bir yıl geçen CHS’nin performansı ve aksayan yönleri üzerinde duracağım.
I. YAPISAL PROBLEMLER
CHS yürürlüğe girmeden önce, ilgili literatürde şu noktanın üzerinde ısrarla durulmuştu: Hükümet sistemi değişikliği gibi çok önemli bir anayasal reforma ciddi ve kapsamlı bir hazırlık süreci olmadan girişilmemelidir. Deyim yerindeyse, devasa devlet makinasının her bir dişlisi, her bir çarkı gözden geçirilmeli, her bir parçanın diğerleriyle ilişkisi önerilen sistem tasarımına göre yeniden tanımlanmalıdır. CHS’ye geçilirken böyle bir çalışma yapılmadığı görülmektedir. Bu “hazırlıksız reform”un, yürürlüğe girmesinden bu yana bir yıl geçmiş olmasına rağmen, olumsuz etkilerini şimdiden göstermeye başladığı söylenebilir. Bu bağlamda, sözünü ettiğimiz bu eksiklik, sistemde ortaya çıkan bir takım “yapısal defekt”lerin asıl sebebi gibi görünmektedir.
Politika notunun tamamına erişmek için tıklayınız.