TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
TEPAV Vatandaş Karneleri Eğitim Programı Dünya Bankası işbirliğinde kent konseylerinin katılımıyla gerçekleştirildi.
ANKARA- TEPAV Vatandaş Karneleri Eğitim Programı Dünya Bankası işbirliğinde kent konseylerinin katılımıyla 27-31 Mart tarihleri arasında Ankara'da gerçekleştirildi.
Eğitim programına Kocaeli, Bursa, Çanakkale, Manisa, Diyarbakır, Van, Ordu ve Giresun kent konseyleri sekretarya sorumluları, yönetim kurulu üyeleri, kadın ve gençlik meclisleri ile kent konseyi çalışmalarına destek veren akademisyenler, DPT, Hazine, Maliye Bakanlığı temsilcileri katıldı.
Eğitimin son günü yapılan değerlendirmelerde kent konseylerinden gelen katılımcılar kendi kentlerinde vatandaş karnesi uygulamasını hayata geçirme konusunda istekli olduklarını belirttiler.
Vatandaş karneleri
1993 yılında ilk kez Hindistan'da geliştirilen ve ardından pek çok ülkede kullanılan vatandaş karneleri, yerel düzeyde kamu hizmet sunumunun iyileştirilmesinde etkili olduğu kanıtlanmış bir izleme ve değerlendirme aracı olarak tanımlanıyor.
Vatandaş karneleri vatandaşların kamu hizmetlerine ilişkin değerlendirmelerini erişim, kalite, memnuniyet, yolsuzluk deneyimleri gibi konularda bir anket aracılığıyla toplayarak vatandaşın hizmetlerle ilgili kamu yönetimlerine tıpkı bir karnede olduğu gibi not vermesini sağlıyor.
Vatandaş karneleri uygulamasında uygulanan anketlerin ele alacağı konuların belirlenmesi ve anket sonuçlarının değerlendirilmesi sivil toplum kuruluşlarının aktif katılımıyla gerçekleştiriliyor. Böylece çalışma teknik bir anket uygulamasının ötesine geçerek hizmetlerle ilgili geri bildirimlerin alındığı, hizmet performansının değerlendirildiği bir kamuoyu denetimi aracı haline geliyor.
Kamu hizmetleri ile ilgili hesap verme /hesap sorma kavramları Türkiye'de son 10 yıldır, kamu yönetimini yeniden yapılandırma çabaları ve sivil toplumun gelişimiyle daha çok konuşulur hale geldi.
Türkiye'de vatandaş karneleri uygulamasının, yerel hizmetlere ilişkin hizmet kullanıcıları olarak vatandaşların algılarının ortaya çıkarılması ve yerel düzeyde sivil toplumun, hizmet sunumunun kalitesi üzerinden, kamu yöneticileriyle diyaloga girmesine yardımcı olması konusunda fayda sağlayacağı düşünülüyor.
Kent Konseyleri
Eğitim semineri Kent Konseylerine yönelik olarak tasarlandı ve gerçekleştirildi. Kent konseyleri merkezi yönetim, yerel yönetim ve sivil toplum örgütlerini kentine sahip çıkma, çözümde ortaklık, aktif katılım ilkelerine dayalı olarak bir araya getiren Türkiye'ye özgü bir yapılanma. Türkiye Yerel Gündem 21 Programı kapsamında 1997 yılından itibaren 60'a yakın kentte oluşturulan kent konseyleri 2006 yılında Belediye Kanunu'na girerek tüm kentlerde kurulmaya başlandı. Vatandaş karneleri uygulaması açısından kent konseylerinin en önemli özelliği ise kamu hizmeti sunanlar ve alanlar arasında bir diyalog ortamı oluşturması ve sağlıklı bir hesap verme ilişkisi için elverişli bir ortam sunması.