TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
Politika Notu/ Dr. Levent Gönenç
Geçtiğimiz günlerde, Cenevre'de, Suriye'nin yeni anayasasını hazırlamak üzere “Anayasa Komitesi” toplandı. Birleşmiş Milletler (BM) öncülüğünde yürütülen girişim; kimilerine göre Suriye tarihinde yeni bir sayfa açılması anlamına gelirken; kimilerine göre ise, sonu başından belli beyhude bir çabaydı. Daha çok başında olan bu anayasa yapım süreci için kapsamlı bir değerlendirme yapmak mümkün olmayabilir ancak bu aşamada dahi, görüşmelerin olası gidişatı hakkında bir takım öngörülerde bulunmak mümkün.
1. Suriye Anayasasını Kimler Yapıyor?
Birleşmiş Milletler Genel Kurulu, Aralık 2015'te aldığı 2254 sayılı karar ile Suriye'de iç savaşın sona erdirilmesi ve serbest-adil seçimlerin yapılması için bir yol haritası oluşturulması çağrısını yaptı. Bu bağlamda, BM öncülüğünde ve gözetiminde çalışacak bir “Anayasa Komitesi” kurulması düşüncesi ilk olarak Ocak 2018'de Rusya'nın Soçi kentinde düzenlenen ''Suriye Ulusal Diyalog Kongresi''nde ve Rusya, İran ve Türkiye'nin vardığı mutabakat çerçevesinde gündeme geldi.
Komite ile ilgili çözülmesi gereken ilk sorun, Komite'de kimlerin yer alacağı sorunuydu. Uzun süren görüşmeler neticesinde Komite'de esas olarak üç grubun yer alması kararlaştırıldı. Buna göre, 150 üyesi bulunan ''Suriye Anayasa Komitesi''nde üyelikler şu üç grup arasında eşit olarak dağıtıldı: Suriye Hükümeti, muhalif güçler ve Suriye sivil toplumu.
Politika notunun tamamına erişmek için tıklayınız.
24/12/2024
23/12/2024
20/12/2024
16/12/2024
13/12/2024