TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
Avrupa Birliği destekli EULEP Projesi’nin 9. Yönlendirme Komitesi toplantısına Türkiye’den proje ortakları olarak TOBB, TOBB ETÜ ve TEPAV katıldı. Toplantıda proje ilerlemeleri, pilot eğitimlerin çıktıları ve gelecek yol haritası ele alındı.
Avrupa Birliği tarafından desteklenen ve Eurochambres liderliğinde yürütülen EULEP (European Learning Experience Platform – Avrupa Öğrenme Deneyimi Platformu) Projesi’nin 9. Yönlendirme Komitesi toplantısı, 17–19 Eylül 2025 tarihlerinde İspanya’nın Terrassa kentinde, Terrassa Ticaret Odası’nın (Chamber of Commerce of Terrassa) ev sahipliğinde gerçekleştirildi. Sekiz ülkeden 20 kurumun temsilcilerinin yer aldığı toplantıya, Türkiye’den proje ortakları olarak TOBB, TOBB ETÜ ve TEPAV katıldı.
Daha önce neler yapıldı?
Proje kapsamında ilk aşamada iş dünyasının ihtiyaçlarını belirlemeye dönük 717 işletmeyi (8 ülke) kapsayan geniş ölçekli bir anket gerçekleştirildi. Bu analiz sonucunda yapay zekâ, sanal gerçeklik ve sosyal inovasyon alanlarında önemli beceri açıkları tespit edildi.
Bu ihtiyaçlara yanıt vermek üzere, uluslararası geçerliliğe sahip öğrenim yolları (AI, VR, SI) oluşturuldu ve ders programları hazırlandı. Modüller tüm katılımcı ülkelerde erişilebilir olması için tercüme edildi. Ardından, bu programları uygulayacak eğitmenlerin kapasitelerini güçlendirmek için “eğiticilerin eğitimi” çalıştayları düzenlendi. Bu süreç sonunda birçok eğitmen EULEP Eğitmen Sertifikası almaya hak kazandı ve pilot eğitimlerde görev aldı.
Proje ortaklarının koordinasyonunda yürütülen çalışmalar kapsamında geliştirilen modüllerle hem asenkron e-öğrenme hem de senkron sınıf içi eğitimler uygulamaya alındı. Katılımcılar, teknik becerilerin yanı sıra problem çözme, takım çalışması ve adaptasyon gibi becerilerini geliştirme fırsatı buldu.
Terrassa toplantısında öne çıkan başlıklar
Terrassa’da gerçekleştirilen toplantıda proje ortakları, bugüne kadar yürütülen faaliyetleri değerlendirirken önümüzdeki dönem için izlenecek adımları şekillendirdi.
Toplantıda öncelikle proje raporlamasına ilişkin süreçler ele alındı. Bu başlık altında, Avrupa Komisyonu’nun izleme ve kalite güvence süreçlerine ilişkin geri bildirimleri değerlendirildi. Bu çalışmaların amacı, hem teknik hem de mali açıdan projenin şeffaf, ölçülebilir ve sürdürülebilir bir şekilde ilerlemesini sağlamak oldu.
Eğitmenlerin kapasitelerini artırmaya dönük faaliyetler ve pilot eğitimlerden elde edilen deneyimler de toplantının önemli gündemlerindendi. Burada amaç, sadece teknik bilgi kazandırmak değil; aynı zamanda çalışanların işyerinde daha üretken, yeniliklere daha hızlı uyum sağlayan bir yapıya kavuşmalarını temin etmekti.
Mesleki eğitimin tanıtımı da öne çıkan konular arasındaydı. Farklı ülkelerde düzenlenecek yaygınlaştırma etkinlikleri ve tanıtım kampanyaları sayesinde, mesleki eğitimin iş dünyasıyla daha güçlü bağ kurması ve gençler için daha cazip hale gelmesi hedefleniyor. Bu kapsamda yapılacak beceri yarışmaları, öğrenilen bilgilerin pratikte uygulanmasına ve yeteneklerin görünür kılınmasına katkı sağlayacak.
Toplantıda ayrıca, küçük ve orta ölçekli işletmelerin hangi becerilere ihtiyaç duyduğunu ortaya koymak amacıyla hazırlanacak KOBİ’ler için Beceri İhtiyaçları Rehberinin taslak çalışmaları değerlendirildi. Bu rehberin, şirketlerin dijital dönüşüm süreçlerinde hangi alanlarda yeni beceriler kazanmaları gerektiğini somut olarak göstermesi bekleniyor.
Ayrıca, ülkelerin kendi koşullarına uygun Akıllı Mesleki Eğitim Stratejileri ve buna bağlı eylem planları geliştirmesi üzerinde duruldu. Söz konusu stratejilerle, mesleki eğitim sistemlerinin her ülkenin ekonomik öncelikleriyle uyumlu hâle getirilmesi ve uzun vadeli sürdürülebilirlik amaçlanıyor.
Son olarak, projenin sonuçlarının daha geniş kesimlere ulaştırılması, elde edilecek becerilerin proje bitiminden sonra da kullanılmaya devam etmesi için yapılacaklar ele alındı. projenin bitiş konferansının hazırlıkları da gündem maddeleri arasındaydı.
Toplantı kapsamında ayrıca Terrassa’da bulunan Parc Audiovisual de Catalunya ziyaret edilerek sanal prodüksiyon süreçleri ve yenilikçi görsel-işitsel uygulamalar yerinde incelendi.
Hedef sürdürülebilir bir öğrenme ve iş birliği ağı oluşturmak
EULEP Projesi, yalnızca bir pilot uygulama olmanın ötesinde, sürdürülebilir bir öğrenme ve iş birliği ağı oluşturmayı hedefliyor. Önümüzdeki dönemde, proje çıktılarının daha geniş kitlelere ulaştırılması, geliştirilen eğitim içeriklerinin yaygınlaştırılması ve mesleki eğitim ile özel sektör arasındaki işbirliğinin güçlendirilmesi amaçlanıyor.
TEPAV, proje ortağı olarak, Türkiye’de mesleki eğitim ile iş dünyası arasında güçlü bir köprü kurmaya ve dijital dönüşüm sürecine katkı sağlamaya devam ediyor.
24/09/2025
24/09/2025
23/09/2025
22/09/2025
22/09/2025