The articles and opinions on the TEPAV website are solely those of the authors and do not represent the official views of TEPAV.
© TEPAV, all rights reserved unless otherwise stated.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Campus, Section 2, 06560 Söğütözü-Ankara
Phone: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV is a non-profit, non-partisan research institution that contributes to the policy design process through data-driven analysis, adhering to academic ethics and quality without compromise.
TEPAV, Türkiye’de yakın dönemde uygulanan, ekonomi yönetimi tarafından uygulanacağı açıklanan politikalar çerçevesinde ve küresel gelişmelere göre Türkiye’nin ekonomik görünümünü ele alan yeni bir rapor serisine başlıyor. Rapor yılda iki kez yayımlanacak.
TEPAV Ekonomik ve Yapısal Politikalar Merkezi Direktörü Dr. Burcu Aydın Özüdoğru tarafından hazırlanan raporda küresel beklentiler, Türkiye ekonomisinde yakın dönemdeki gelişmeler, ortaya konulan politika çerçevesi, ekonomik büyüme ve işgücü piyasası, enflasyon, kamu maliyesi, dış sektör ve riskler ele alındı.
Türkiye’nin Ekonomik Görünümü serisinin ilk raporunda öne çıkan tespitler şöyle…
Makroekonomik istikrarı sağlamaya yönelik doğru yönde atılan adımların arkasının gelmesi gerekiyor
Enflasyon, beklentilerdeki bozulma ve seçim sonrasındaki yüksek kur ve vergi artışı nedenleriyle, 2023’ün kalanında ve 2024’ün ilk aylarında yüksek seyredebilir. Bu çerçevede, politika faiz oranının bu yıl yüzde 40’a, önümüzdeki yıl da yüzde 45’e çıkarılmasının enflasyondaki düşüş için gerekli olacağı değerlendiriliyor. Teknik model çalışmaları, enflasyonun 2023 yıl sonunda yüzde 66’ya yükseldikten sonra sıkılaşan para politikasıyla 2024 yıl sonunda yüzde 39’a, 2025 yıl sonunda ise yüzde 26 civarına düşeceğini gösteriyor.
Büyümedeki yavaşlamaya bağlı olarak bütçe açığı mevcut beklentilerin üzerinde gerçekleşebilir
Rapora göre, bütçedeki açık, harcamalar kaynaklı olurken kamu gelirleri ekonomik büyümeye bağlı olarak sınırlı artış gösterebilir. Bu çerçevede, 2023’te yüzde 7,1 olacağı tahmin edilen kamu kesimi açığının GSYH’ye oranının 2024’te yüzde 8,2, 2025’te ise yüzde 5,5 olması beklenebilir. Merkezi yönetim borç stokunun GSYH’ye oranı 2024’te yüzde 40, 2025’te yüzde 44 olarak öngörülüyor.
Cari açık 2024 yılında iç talepteki normalleşme ile GSYH’nin yüzde 4’ünün altına inebilir
TEPAV analistleri, iç talepteki normalleşme ile cari açığın azalmasını bekliyorlar. Yapılan simülasyonlar, cari açığın GSYH’ye oranının 2023’te yüzde 4,4, 2024’te ise yüzde 3,9 civarında gerçekleşebileceğine işaret ediyor.
İç talebin sınırlanması nedeniyle yavaşlayan büyüme kısa vadede istihdam imkânlarını sınırlayabilir
Ekonomik büyüme tahminleri 2023 için yüzde 3,7, 2024 için yüzde 2,9, 2025 içinse yüzde 3,4 olarak belirtildi. Büyümenin, iç talebin kontrol altına alınmasıyla, yavaşlayacak olması nedeniyle istihdam artışının kısıtlanacağı ve buna bağlı olarak da işsizlik oranının 2024’te yüzde 11,7, 2025’te ise yüzde 12,8 olacağı tahmin ediliyor.
Bültene buradan ulaşabilirsiniz.