TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
OVP’yi yayınladık ama yeşil bütçeden pek bahsetmiyoruz.
Orta Vadeli Programda (OVP) yer alan öncelikli reform alanlarına yönelik düzenlemelerden birisi de “yeşil dönüşümün hızlandırılması” başlığını taşıyor. Bu kapsamda 2025 yılında aşağıdaki düzenlemelerin yapılması öngörülüyor:
Görüldüğü gibi OVP’de yer alan bu liste esas olarak sektörel düzenlemeleri içeriyor. Bunların arasında sadece karbon vergisi niteliğindeki vergilerin gözden geçirilmesi kamu maliyesi ile ilgili olsa da aslında yine sektörel bir çerçevede ekonomik ve sosyal etki analizi yapılacağına işaret ediyor.
Yani, OVP yeşil dönüşüm için kamu maliyesi alanında ne yapılacağını söylemiyor.
Oysaki Birleşmiş Milletlerin (UNEP Emissions Gap Report) verilerine göre Çin, ABD, Hindistan, AB ve Rusya dünyadaki sera gazı emisyonunun yaklaşık 60'ını, Türkiye’nin de aralarında olduğu G20 ülkeleri ise yüzde 76'sını üretiyor.
Türkiye bundan üç yıl kadar önce, 11 Kasım 2021 tarihinde Paris İklim Anlaşmasına taraf olarak 2053 yılı net sıfır hedefini açıklamıştı. Benzer şekilde bu anlaşmaya dahil olan 140'tan fazla ülke de kendi hedeflerini belirlemiş durumda. Örneğin AB 2030 yılına kadar net sera gazı emisyonlarını 1990 seviyelerine kıyasla en az %55 oranında azaltmayı ve 2050 yılına kadar da iklim nötr kıta olmayı hedefliyor.
Net sıfır, karbon emisyonlarını doğa ve diğer karbondioksit giderme önlemleriyle emilebilecek ve kalıcı olarak depolanabilecek küçük bir artık emisyon miktarına düşürmek ve atmosfere sıfır karbon emisyonu bırakmak anlamına geliyor. Yani atmosfere net olarak yeni emisyonun eklenmediği bir durumu ifade ediyor.
Net sıfıra kamu maliyesi katkısı: Yeşil bütçe
Net sıfır taahhütleri kapsamında sera gazı salınımının yüksek olduğu sektörler başta olmak üzere bir takım tedbirleri hayata geçiren ülkelerden bir kısmı kamu bütçesini de çevresel faktörleri dikkate alarak hazırlıyor. Yeşil bütçeleme olarak adlandırılan bu süreç genel olarak iklim ve diğer çevresel hedeflere ulaşmaya yardımcı olmak için bütçe araçlarının kullanılmasını ifade ediyor.
OECD Yeşil Bütçeleme Anketi’ne göre OECD bünyesindeki 36 ülkeden 12'si 2022 yılında yeşil bütçe uygulamış. Bu ülkelerin 11'inde ( Avusturya, Fransa, Hollanda, İtalya, İspanya, İsveç, Kore, Lüksemburg, Meksika, Slovak Cumhuriyeti ve Şili) yeşil bütçeleme yasa ile mali çerçevenin bir parçası haline getirilmiş. Öte yandan 24 OECD üyesi ülke farklı seviyelerde de olsa yeşil bütçelemeye ilişkin unsurlara bütçe, statejik ve mali çerçeve ya da kamu maliyesine ilişkin kurumsal düzenlemelerde yer vermiş. Yeşil bütçeleme konusunda öncü ülkelerden olan İtalya 2009 yılında bütçe harcamalarının belirlenmesinde belirli çevresel raporların aranmasını zorunlu hale getirmiş.
2022 OECD Yeşil Bütçeleme Endeksi, OECD ülkelerinin yeşil bütçelemeyi ne ölçüde benimsediğini gösteriyor. Renkler koyu maviden açık maviye doğru sırasıyla kurumsal düzenlemeleri, yöntem ve araçları, hesap verilebilirlik ve şeffaflığı, ortamın elverişliliğini temsil ediyor. Buna göre Türkiye’de yeşil bütçeleme OECD ortalamasının oldukça gerisinde görünüyor.
OECD Yeşil Bütçeleme Endeksi, 2022
Kaynak: OECD
Ulusal karbonsuzlaştırma stratejilerinin önemli bir bileşenini oluşturan yeşil bütçeleme kapsamında OECD ülkeleri tarafından başvurulan yöntemler OECD Yeşil Bütçeleme Anketinde aşağıdaki şekilde sıralanmış:
OECD ülkelerinde yeşil bütçeleme yöntemleri ve araçları, 2022
Kaynak: OECD
OECD tarafından yapılan ankette Türkiye’de yeşil bütçeleme kapsamında yaygın olarak kullanılan yöntemlerden çevresel fayda-maliyet analizi ve yeşil çok yıllı bütçelemenin kullanıldığı bilgisine yer verilmiş.
Öte yandan geçtiğimiz günlerde yayınlanan OVP’de kamu harcamalarının belirlenmesinde ve bütçe çerçevesinin oluşturulmasında yeşil bütçelemenin uygulandığına dair her hangi bir bilgi yer almıyor.
Her ne kadar Türkiye’nin net sıfır hedefi 2053 yılına işaret ediyor olsa da en büyük ekonomik ve ticari ortağımız olan AB’nin Yeşil Mutabakatı bu konuda biraz daha öngörülü ve kıvrak bir şekilde politika geliştirmeyi ve gereken adımları atmayı zorunlu kılıyor. Bu kapsamda sadece özel sektöre yönelik düzenlemelerle değil yeşil bütçeleme de dahil olmak üzere kamunun da karbonsuzlaşma hedeflerine ulaşılması konusunda çaba göstermesi gerekiyor.
Burcu Aydın, Dr.
23/11/2024
Fatih Özatay, Dr.
22/11/2024
Fatih Özatay, Dr.
20/11/2024
Güven Sak, Dr.
19/11/2024
M. Coşkun Cangöz, Dr.
16/11/2024