TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
Kapalı alanlarda sigara içilmesinin yasaklanmasından sonra son yıllarda beni en çok heyecanlandıran proje, İzmit-İzmir otoyolunun ve Körfez geçişinin temelinin atılması oldu. Keşke bu ve benzer iddialı altyapı projelerini ülke gündeminde daha sık görüyor olsak. Türkiye'nin kabuk değiştirmesi ve yüksek gelirli bir ekonomi haline gelmesi, otoyol ağlarının ülke geneline yayılması ile paralel olacak. Nasıl sinemaların Anadolu çapında yayılması yaşam kalitesini yükseltip rekabet gücünü iyileştirme potansiyeli taşıyorsa, otoyollara da çok benzer bir açıdan yaklaşabiliriz.
Tek şeritli yollar düşük gelirli, duble yol veya bölünmüş yol dediğimiz iki şeritli yollar orta gelirli, üç şeritli otoyollar ise yüksek gelirli ekonomilerin atardamarlarıdır. Kamyonların, otobüslerin, ticari araçların, hususi araçların birbirine karışmış biçimde birbirlerine sürekli tehdit oluşturup, bir hızlanıp bir yavaşlayarak gitmeleri bir nevi üçüncü dünya olgusu. Sağ şeritte konteynır taşıyan TIR ve kamyonların, orta şeritte ticari araç ve otobüslerin, sol şeritte de hızlı giden arabaların bol miktarda kazasız belasız şehirler arasında hareket edebilmesi ise önemli bir ekonomik faaliyet, yani gelişmişlik göstergesi. Türkiye'nin gelişmesi işte bu modern yolların ülke çapına yayılmasıyla doğrudan alakalı. Bir ilde üretilen sanayi ürünün başka illerdeki pazarlara ucuz biçimde erişebilmesi, limanlarla bağlantının sorunsuz kurulabilmesi, çalışanların yaşadıkları yerden, çalıştıkları yerele hızlı biçimde gidebilmeleri kaliteli yolların varlılığına bağlı.
TEPAV'da uzun bir süredir Anadolu'daki ekonomik dönüşümü ve otoyolların bu dönüşümle ilgisini anlamaya çalışıyoruz. Aşağıdaki haritada bu meseleyle ilgili iki olguyu aynı anda görmek mümkün. Birincisi, 1997-2009 yılları arasında İstanbul Sanayi Odası'nın en büyük 1000 sanayi kuruluşu listesinde 5'den fazla firmaya sahip illerimizin son 13 yıl içindeki firma sayısı değişimi. İstanbul'un listedeki firma sayısı 105, İzmir'in 37 tane azalmış. Öte yandan aynı dönemde Kocaeli'nden 40, Bursa'dan 28, Ankara'dan 18, Gaziantep'ten 15, Konya'dan 12, Kahramanmaraş'tan da 11 firma listeye girmeyi başarmış.
Bu haritada gördüğümüz kırmızı çizgiler de otoyolların nerede olduğunu gösteriyor. En başta dikkatimi çeken, ülkemizin geniş coğrafyasına rağmen otoyollarımızın kısıtlı miktarda olması. İkinci dikkat çekici unsur ise, otoyolların varlığı ile sanayi gelişimi arasında doğrudan bir ilişki görülmesi. Herhalde otoyollar olmasaydı, Kocaeli, Ankara, Gaziantep, Kahramanmaraş ve Bursa'daki son yıllarda gözlenen sanayi gelişimi mümkün olmayacaktı. Öte yandan sanayi merkezi olma potansiyeline sahip, ancak 1997-2009 döneminde parlak bir atılım yapamayan Denizli, Eskişehir, Balıkesir gibi bölgelerimizin otoyol hatları üzerinde olmayışı da dikkat çekiyor. Belki şu anda duble yollarla diğer şehirlere bağlanan ve son dönemde iyi bir performans gösteren Manisa, Kayseri ve Samsun da otoyol hattı üzerinde olabilseydi daha da parlak başarılara imza atabileceklerdi.
Yol planlama konusunun uzmanı olmadığım için sanırım daha fazla spekülasyon yapmasam iyi olacak. Bu nedenle bu haritaya bakınca kafama takılan soruları sıralamak belki bazı politikaların tartışmaya açılması açısından hayırlı olabilir:
Bu soruların sayısı elbette arttırabilir. Diğer ulaşım modlarıyla, örneğin hızlı tren ağlarıyla, otoyol ağının ilişkisi de sorgulanabilir. Gelir dağılımı ve sermaye birikim süreci üzerindeki etkileri, trafik kazalarındaki durum da tartışılabilir. Ancak tüm diğer faktörleri bir yana bırakıp resme bu haliyle baktığımızda, Anadolu'daki ekonomik gelişmeye yönelik bir vizyon probleminin varlığı maalesef dikkat çekiyor.
Şekil 1: Otoyollar ve Sanayi Gelişimi
Otoyol hatları (kırmızı çizgiler - 2010 itibariyle) ve 2009'da İstanbul Sanayi Odası en büyük 1000 sanayi kuruluşu listesinde 5'den fazla firmanın yerleşik olduğu illerin, bu listedeki 1997-2009 döneminde firma sayısı değişimi
[1] 2010-2012 orta vadeli programında ve öncekilerde, otoyolların artırılmasına yönelik herhangi bir politika amacı bulunmuyor. Bölünmüş yol çalışmalarına ise devam edileceği vurgulanıyor.
Esen Çağlar, TEPAV Ekonomi Politikaları Analisti, http://www.tepav.org.tr/tr/ekibimiz/s/25/Esen+Caglar
Fatih Özatay, Dr.
22/11/2024
Fatih Özatay, Dr.
20/11/2024
Güven Sak, Dr.
19/11/2024
M. Coşkun Cangöz, Dr.
16/11/2024
Burcu Aydın, Dr.
16/11/2024