İhracat yapılan her sektörde Türkiye'den çok daha iyi performans sergileyen birçok ülkenin olmasının ihracatın alarm verdiğini gösterdiği belirtilerek, ihracatta hasarın kalıcı olmaması için acil müdahale gereğine dikkat çekildi.
ANKARA - TEPAV, ihracatta ortaya çıkan hasarın kalıcı olma tehlikesi bulunduğuna dikkat çekerek, Türkiye'nin acil bir ihracat destek planına ihtiyacı bulunduğunu açıkladı.
TEPAV Ekonomi Politikaları Analisti Sarp Kalkan ve Araştırmacı Ülkem Başdaş tarafından hazırlanan "Türkiye'nin İhracat Performansı Üzerine Bir Değerlendirme" başlıklı politika notu yayımlandı.
Not'ta kriz döneminde Türkiye'nin ihracatında küresel ticaretteki daralmaya paralel bir küçülme gözlendiği, 2008'in son çeyreğinde yüzde 13,2 azalan ihracatın, 2009'un ilk iki çeyreğinde sırasıyla yüzde 26,1 ve yüzde 34,7 daraldığı ifade edildi. İhracattaki hızlı daralmanın kompozisyonunun değerlendirildiği Not'ta şu ifadelere yer verildi:
"Türkiye'nin seçilmiş sektörlerde AB'ye ihracat performansı en fazla ihracat yapan 10 rakip ülke ile karşılaştırıldığında, Türkiye'nin ihracatının ilk 10'daki 7 ülkeden daha hızlı daraldığı gözlenmektedir. Bu dönemde Hindistan, Çin, Romanya ve Kore, Türkiye'nin geleneksel olarak yüksek ihracat yaptığı seçilmiş sektörlerde AB'deki pazar payını artırmayı başarmıştır. Bu sektörlerde sadece Japonya, Macaristan ve Rusya'nın ihracatındaki daralma Türkiye'nin üzerinde gerçekleşmiştir."
Değerlendirmede Türkiye'nin en rekabetçi olduğu, en fazla ihracat yaptığı sektörlerde dahi önemli pazar kayıpları yaşamasının, her sektörde kendisinden çok daha iyi performans sergileyen birçok ülkenin olmasının ihracatın alarm verdiğini gösterdiğine dikkat çekilerek, "Kriz döneminde yılların birikimiyle kazanılan pazarların kaybedilmeye başlanmış olmasının, dünya ticaretinin yeniden arttığı dönemde Türkiye'nin ihracatını eski düzeyine çıkarmasını engelleme ihtimali yüksektir. Bu da ülkemizdeki kurulu kapasitenin atıl kapasiteye dönüşmesi anlamına gelmektedir" denildi.
Acil bir ihracat destek planına ihtiyaç var
TEPAV'ın Not'unda Türkiye'de ihracatın daralmaya başladığı son bir yıllık dönemde yaşanmakta olan pazar kayıplarının yakından incelenmesi ve bunları gidermeye yönelik nokta atışı tedbirlerin tasarlanması gerektiği ifade edildi. Bunların da yapılabilmesi için daha kapsamlı çalışmalara ve detaylı mikro analizlere olan ihtiyaç vurgulandı. Bugüne kadar ihracatın geliştirilmesine yönelik alınan tedbirlerin etkilerinin sınırlı kaldığına dikkat çekilen değerlendirmede, "Bu yüzden Türkiye'nin artık acil bir ihracat destek planına ihtiyacı bulunmaktadır. Hızla pazar kaybettiğimiz önemli sektörlerimiz başta olmak üzere ihracatçılarımıza destek olmak gerekmektedir. Bunun için tüm parasal ve mali politika alanlarının tartışmaya açıldığı etkin bir diyalog mekanizmasının faaliyete geçirilmesi önemli bir başlangıç noktası olacaktır" denildi.