TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
TEPAV Direktörü Sak Başkanlığı’ndaki heyet, yeni anayasa çalışmalarını yürüten TBMM Anayasa Uzlaşma Komisyonu bünyesinde oluşturulan alt komisyon toplantısına katılarak görüş ve çalışmalarını anlattı.
ANKARA- TEPAV Direktörü Güven Sak Başkanlığı’ndaki TEPAV Heyeti, yeni anayasa çalışmalarını yürüten TBMM Anayasa Uzlaşma Komisyonu bünyesinde oluşturulan alt komisyon toplantısına katılarak görüş ve çalışmaları içeren bir sunum yaptı.
Güven Sak, 12 Aralık 2011 Pazartesi günü TBMM’de gerçekleştirilen toplantıda yaptığı sunumda, TEPAV’ın bir düşünce kuruluşu olarak birçok sorun hakkında bir görüş açıklamaktan çok farklı görüşlerin dile getirilmesine zemin hazırladığına dikkat çekti. Anayasa’nın böyle bir konu olduğunu açıklayan Sak, “ Anayasa çalışmalarımızı TOBB’un desteğiyle sürdürüyoruz. Çağdaş bir demokrasinin gerektirdiği anayasal çerçeveyi karşılaştırmalı örneklerle inceliyoruz. Görüşleri alternatifleriyle tartışmak ve uzlaşma koşullarını oluşturmak için kolaylaştırıcı rol üstleniyoruz” dedi.
Sak, TEPAV olarak anayasa yapım sürece önem verdiklerinin altını çizerek, şöyle konuştu:
“Süreç doğru adreste başladı. Ancak katılımlı anayasa yapımı için 31 Aralık 2011 bir son olamaz. Herkesin fikri süreç içerisinde tartışmalarla değişebilir. ‘Katılımlı süreç nasıl tasarlanmalı?’ sorusu üzerinde daha fazla durmak gerekir. Bu soruya verilecek yanıtlar anayasanın içerik kalitesini belirleyecektir.
TBMM’nin katılımlı süreçlerle organik ilişkisi mevcut tasarımda yeterince ele alınmamıştır. Örneğin, sivil toplum katılımını finanse edecek proje destekleme fonu oluşturulabilirdi. Ya da İzlanda örneğinde olduğu gibi TBMM’nin tamamen sahipleneceği bir katılımlı süreç tasarlanabilirdi.”
Sak, bir anayasa taslağı çıktıktan sonra da katılımlı sürecin devam etmesinin önemini vurguladı.
TEPAV anayasa çalışmaları hakkında da bilgi veren Sak, TOBB’un isteği üzerine TBMM sürecini desteklemek için geniş katılımlı vatandaş toplantıları planlandığını açıkladı. Değişik illerde en az 1.000 kişinin katılacağı ve vatandaşların anayasal beklentilerini doğrudan ifade edebileceği forumlar düzenleneceğini ifade eden Sak, katılımcılığı benimseyen diğer anayasa platformlarıyla yakın işbirliğini hedeflediklerini bildirdi.
Sak ayrıca, birçok anayasal konuda uluslararası uzmanlardan karşılaştırmalı bilgi alındığını bu çerçevede, İzlanda, Nepal, Güney Afrika, Doğu Avrupa, Orta Doğu, Avrupa, Kanada ve ABD örneklerinin incelendiğini söyledi.