TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
TEPAV'ın "Turkcell Global Bilgi Erzurum Çağrı Merkezi: Ekonomik Etki Değerlendirme Çalışması"nın sonuçları açıklandı.
ERZURUM - TEPAV, Turkcell Global Bilgi Erzurum Çağrı Merkezi'nin İl'in son dönemdeki gelişmesine olan etkilerini araştırdı. Ortaya çıkan "Turkcell Global Bilgi Erzurum Çağrı Merkezi: Ekonomik Etki Değerlendirme Çalışması"nın sonuçları, TEPAV Etki Analizi Programı Direktörü Doç Dr. Sibel Güven ile Turkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv'in katılımıyla 14 Eylül 2011 Çarşamba günü Erzurum'daki çağrı merkezinde açıklandı. Çalışma, Türkiye'de hizmetler sektöründe bir iş kolunun Batı'dan Doğu'ya kaymasının ilk örneğinin Turkcell'in Erzurum'daki çağrı merkezi yatırımıyla birlikte görüldüğünü ortaya koydu.
Toplantıda konuşan TEPAV Etki Analizi Programı Direktörü Güven, yaptıkları çalışmanın bulguları hakkında şunları kaydetti:
"Türkiye'nin batısından doğusuna sanayi yatırımlarının kaydığına geçtiğimiz dönemde şahit olduk. Batı'dan Doğu'ya kayan özel sektör yatırımları, gittiği kentin çehresini değiştirme, onları dünya ekonomisiyle bütünleştirme ve her şeyden önemlisi gençler için yeni umutlar yeşertme gücüne sahip. Ancak hizmetler sektöründe bir iş kolunun, Batı'dan Doğu'ya kaymasının ilk örneğini Türkcell'in Erzurum'daki çağrı merkezi yatırımıyla birlikte görmüş olduk. Yaptığımız araştırma sonucunda, gerçekten de, buradaki yatırımın çağrı merkezi yatırımının çok ötesinde olduğunu tespit ettik. Açılan yeni bir istihdam sahasının ötesinde, kadınların işgücüne katılımı, beyin göçünün tersine çevrilmesi, kayıtdışılığın önemli ölçüde azalması, kentte insan kaynağının diğer sektörlere de olumlu katkı yapacak şekilde gelişmesi, kent hayatının canlanması gibi çok farklı alanlarda Turkcell Erzurum Çağrı Merkezi'nin ciddi etkileri olduğunu gördük. Erzurum'da özel sektörün gelişimi noktasında önemli bir değişim yaşanıyor bu günlerde. Turkcell Çağrı Merkezi de bu değişimde lokomotif işlevini üstlenmiş, bölgesel kalkınmada özel sektörün çekici rolüne önemli bir örnek teşkil etmiştir."
Turkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv de, "Doğuya yatırım yaparken katkımızın sadece iş olanağı sağlamakla sınırlı olmayacağını ve istihdamın yaşam kalitesine doğrudan etkisi olacağını öngörüyorduk. 40 milyon TL'lik bir yatırımın şehirde 300 milyon TL üzerinde bir ekonomi yarattığını görmek ne kadar doğru bir karar verdiğimizi gösteriyor. TEPAV'ın raporuyla dün kurduğumuz düşün bugün gerçeğe dönüştüğünü mutlulukla görüyoruz" şeklinde konuştu. Ciliv, kendilerinden sonra pek çok şirketin de hem Erzurum'da hem de çevre illerde istihdama yönelik benzer yatırımlara imza attığını sözlerine ekledi.
Gençlerin ve kadınların istihdamı açısından büyük bir adım...
TEPAV'ın hazırladığı çalışmaya göre, Turkcell Çağrı Merkezi, en büyük işsizlik oranlarına sahip olan 15-34 yaş grubunda önemli bir istihdam kaynağı olarak öne çıktı. Merkez çalışanlarının yaş ortalaması 26.
Merkez, kayıt dışılığın önemli ölçüde düşürülmesinde rol oynadı. 2004 yılında %26 olan kayıtlı istihdam 2009'da %40'a yükseldi. Kayıt dışılığın çok yüksek olduğu kadın istihdamına da büyük katkıda bulundu. Şu anda Erzurum Çağrı Merkezi'nde kadın çalışan oranı %46. Rapora göre, merkezde çalışanların büyük çoğunluğu Turkcell Çağrı Merkezi dışında bir yerde çalışmalarına ailelerinin izin vermeyeceklerini belirttiler.
Dışarıya beyin göçü durdu, şehir hayatı canlandı
Turkcell Global Bilgi Çağrı Merkezi, yarattığı nitelikli istihdamla Erzurum'da yoğun bir şekilde yaşanan beyin göçünü durdurmada önemli bir hamle oldu. Rapor için yapılan anketlerde çalışanların yüzde 33'ü "Burada çalışmıyor olsalardı, Erzurum'un dışında iş arayacaklarını" belirtti.
Çalışanlarla yapılan anketler de merkezin Erzurum'da sosyal hayatı canlandırmada çok etkili olduğunu gösteriyor. Kadınların çalışma hayatına katılımı konusunda algıların olumlu yönde değişmesine ek olarak, gençlerin ve kadınların sosyal hayatlarında da değişiklikler meydana geldi. Kültürel aktivitelere gösterilen ilgi, daha ılımlı karşılanmaya başlandı. Çalışanların %75'i Merkez'de çalışmaya başladıktan sonra kültürel etkinlik, eğlence ve sportif faaliyetler için daha fazla kaynak ve zaman harcadıklarını belirtti.