TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
Gelir İdaresi Başkanlığı önerileri başka bahara mı kaldı?
Değerlendirme Notu/ H. Hakan Yılmaz
“Parlamentoya balık olarak gelen Vergi Tasarıları günün sonunda kılçık olarak çıkar”
“Teklifin oluşturulması sürecinde bürokrasiden balık olarak gelen önerilerin yürütme ve parlamentoda değerlendirilmesi süreçlerinde kılçık haline gelmesi”
I. Vergi Paketiyle Gelen Düzenlemelerin Mali Etkisi ve Kapsam Olarak İlk Önerilerden Farklılaşması
Para politikası tarafından program ve hedefler açısından işler şu anda yolunda giderken gözler maliye politikası tarafına çevrilmiştir. Burada temel performans göstergesi, bütçe açığının uygulanan programda enflasyonla mücadeleyi destekleme bağlamında ne seviyeye düşürüleceğidir.
En son açıklanan TEPAV Para Politikası Değerlendirme Notunda kredi faizlerinin yükselmesi yanında ikinci önemli riskin yüksek bütçe açığı olduğu ifade edilmişti. Notta, alınan önlemlerin 2024 bütçe açığının GSYH’ye oranını Orta Vadeli Programda (OVP) öngörülen düzeye (%6,4) yaklaştıracağı ve ek olarak, TBMM’ye sunulması beklenen vergi düzenlemelerinin yasalaşması halinde bütçe açığının bir miktar daha azalacağının altı çizilmekle birlikte bütçe açığının 2024 ve 2025’te alabileceği muhtemel değerlerin makroekonomik istikrarı sağlamak açısından hala yüksek düzeylerde olduğuna da dikkat çekilmiştir
Geldiğimiz noktada mali dengede sürdürülebilir bir iyileşmeyi, mali disiplinin sağlanmasıyla birlikte harcamalarda verimlilik, vergilerde ise adalet ve etkinlik temelinde yapısal nitelikte değişimlere bağlı görmekteyiz. Dolayısıyla önceki raporumuzda da vurguladığımız şekilde ekonomik program orta vadede ancak kamu maliyesi ayağında güçlü bir tasarıma sahip ikinci nesil yapısal reformlarla sürdürülebilir olacaktır.
Bizim birinci vergi paketi olarak adlandırdığımız “Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” Parlamentoya 16.7.2024 tarihinde sunulmuş ve Plan Bütçe Komisyonunda yapılan görüşmeler sonrasında küçük revizyonlarla değişmiş ve 7524 sayılı kanun sayısıyla onaylanarak yürürlüğe girmiştir.
Birinci Vergi Paketi esas olarak 9 temel kanunda değişiklik yapmaktadır (Ek 1). Getirilen düzenlemelerin mali etkisi esas olarak 2025 yılından başlamak üzere izleyen yıllarda kendisini gösterecektir. Dolayısı ile geleceğe dönük ve vergilemede adaleti sağlamaya yönelik bir adım atılmaktadır.
Düzenlemelerin kanunlara göre dağılımına baktığımızda, ağırlığın 19 madde ile kurumlar vergisi, 12 madde ile vergi usul kanunu ve 8 madde ile katma değer vergisi kanununda olduğu görülmektedir.
Değerlendirme notunun tamamına buradan ulaşabilirsiniz.
20/11/2024
20/11/2024
19/11/2024
19/11/2024
19/11/2024