TEPAV web sitesinde yer alan yazılar ve görüşler tamamen yazarlarına aittir. TEPAV'ın resmi görüşü değildir.
© TEPAV, aksi belirtilmedikçe her hakkı saklıdır.
Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi 2. Kısım 06560 Söğütözü-Ankara
Telefon: +90 312 292 5500Fax: +90 312 292 5555
tepav@tepav.org.tr / tepav.org.trTEPAV veriye dayalı analiz yaparak politika tasarım sürecine katkı sağlayan, akademik etik ve kaliteden ödün vermeyen, kar amacı gütmeyen, partizan olmayan bir araştırma kuruluşudur.
TEPAV Perakende Güven Endeksinin 143. sayısı yayımlandı.
TEPE, Kasım 2021’de bir önceki aya göre 2,6 puanlık azalış, bir önceki yılın aynı dönemine göre ise 1,7 puanlık artışla -10,3 puan değerini aldı. TEPE’nin geçen aya kıyasla azalışında geçtiğimiz 3 ayda işlerin durumu ve önümüzdeki 3 ayda satış beklentisi göstergelerindeki kötüleşme etkili oldu. TEPE anketi kapsamında geçtiğimiz 3 ayda işlerinin azaldığını belirten perakendecilerin oranı Ekim ayında %45 iken Kasım ayında %54, önümüzdeki 3 ayda işlerinde kötüleşme beklediğini belirten perakendecilerin oranı ise Ekim ayında %42 iken Kasım ayında %49 oldu.
Perakende güveni geçen yıla göre artış, geçen aya göre azalış gösterdi. TEPE değeri, Kasım 2021’de -10,3 puan değerini alarak geçen yılın aynı dönemine göre 1,7 puan artarken, geçen aya göre 2,6 puan azaldı. TEPE değerinin yıllık değişiminde geçtiğimiz 3 ayda işlerin durumu göstergesindeki 13,6 puanlık iyileşme etkili oldu. Diğer taraftan, mevcut stok düzeyinin normalin altında olduğu yönündeki 16,3 puanlık değişim endekse olumlu yansıdı.
Ancak, perakendecilerin geleceğe yönelik satış beklentisi bir önceki aya ve yıla kıyasla geriledi. Önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentilerinin denge değeri Kasım 2021’de -22,9 puan oldu. Buna göre önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentileri, bir önceki aya göre 5,8 puan, bir önceki yılın aynı ayına göre 25,0 puan azaldı.
Perakende güveni en fazla “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı” sektöründe arttı. Perakende güvenine alt sektörler itibarıyla bakıldığında, Kasım 2021’de, geçen yılın aynı dönemine göre “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı”, “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar” ve “diğer (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.)” sektörlerindeki değişim ortalamanın üzerinde gerçekleşirken, “motorlu taşıtlar”, “yiyecek, içecek ve tütün ürünleri”, “mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri” ve “birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar” sektörleri ortalamanın altında değer aldı.
Perakende güveni en çok Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi’nde arttı. Perakende güvenine bölgeler itibarıyla bakıldığında, Kasım 2021’de, geçen yılın aynı dönemine göre Kuzeydoğu Anadolu, Ege, Doğu Karadeniz ve Marmara bölgelerinde artış gerçekleşirken, Batı Karadeniz, Güneydoğu Anadolu, Akdeniz, Batı Anadolu, Ortadoğu Anadolu ve Orta Anadolu bölgelerinde ise azaldı. En fazla azalış -19,8 puan ile Orta Anadolu Bölgesi’nde yaşandı.
Bültene erişmek için tıklayınız.