Arşiv

  • Temmuz 2024 (1)
  • Haziran 2024 (14)
  • Mayıs 2024 (16)
  • Nisan 2024 (15)
  • Mart 2024 (19)
  • Şubat 2024 (19)
  • Ocak 2024 (18)
  • Aralık 2023 (17)
  • Kasım 2023 (14)
  • Ekim 2023 (15)
  • Eylül 2023 (12)
  • Ağustos 2023 (21)

    Kısa vadeli bir koalisyon ne yapabilir?
    Fatih Özatay, Dr. 17 Haziran 2015
    Geçen hafta özetlediğim çerçeve, uzun ömürlü bir koalisyon hükümetinin yapabileceklerine ilişkindi. Böyle bir koalisyon hükümeti kurulamıyorsa ne olacak? Diyelim ki kuracağınız koalisyon hükümetinin 1-1.5 yıl süreceğini düşünüyorsunuz. Ne tür bir ekonomi politikası izlerdiniz? Böyle bir hükümet işbaşına geldiğinde, yüzde 2.3 düzeyinde büyüyen bir ekonomi, yüzde 10’un üzerinde bir işsizlik oranı, lirada değer kaybetme eğilimi, yüzde 8’in üzerine çıkacak bir enfl asyon ve artmayan bir yatırım düzeyi bulacak. Liste uzatılabilir: Mesela, dünya ölçeğinde düşük tasarruf oranı, G20’deki yükselen piyasa ekonomileri arasında yurtdışına olan yükümlükleri ile yurtdışından alacakları arasında en fazla farka sahip, dolayısıyla kur artışlarına karşı olumsuz anlamda çok duyarlı bir ülke. Bir de dış koşul [Devamı]
    Suriye’de DAİŞ’i çevrelemek
    Nihat Ali Özcan, Dr. 16 Haziran 2015
    Türkiye yeni hükümet senaryo-larına odaklanmışken, Suriye sınırında yine trajediler yaşanıyor. Binlerce insan çatışmalardan kaçarak Türkiye tarafına geçmeye çalışıyor. Gelişmelerin sadece insani değil, siyasi ve askeri boyutu da dikkat çekici. [Devamı]
    PKK ve meşruiyet inşası
    Nihat Ali Özcan, Dr. 12 Haziran 2015
    Seçimlerin en çarpıcı sonucu, HDP’nin oy ve milletvekili sayısındaki artışı ile Ak Parti’nin kayıpları oldu. Sonuçlar, Ak Parti’nin “Kürt” politikaları üzerinde düşünmek gerektiğini gösteriyor. [Devamı]
    Koalisyon olsa ilk çeyrek büyümesi yüzde 2,3’ün altında mı kalırdı?
    Güven Sak, Dr. 11 Haziran 2015
    2015 yılı milletvekili seçimleri yapıldı. 4 partili bir meclisimiz oldu. Hiçbir parti hükümet kurmak için gereken salt çoğunluğa ulaşamadı. Türkiye ile ilgili kararlar şimdiye kadar efektif olarak Başbakanlık Çalışma Ofisi’nde alınıyordu. Bundan böyle Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), Başbakanlık Çalışma Ofisi’nden daha önemli olacak. Kötü mü? Değil. Zor mu? Kolay değil. Ancak kolay olmaması, kötü olduğu anlamına gelmiyor. Ne anlama geliyor? Uzlaşma zemini aramanın önemli olması anlamına geliyor. Seçmen şimdi ne dedi? “Hiçbirinize tam güvenmiyorum. Birbirinize bağırıp durmayın. Bir masa etrafında oturup hep birlikte çalışın. Ortak bir zemin bulun. Birbirinizi dengeleyin.” [Devamı]
    Büyük koalisyon Türkiye için şans olur mu?
    Fatih Özatay, Dr. 11 Haziran 2015
    Türkiye'nin, 2016'yı kazasız belasız atlatması için, son 4-5 yılda yaptıklarından farklı şeyler yapması gerekiyor. Ekonomi açısından temel gerçek bu. Koalisyon görüşmelerinde bu gerçeği dikkate almak gerekiyor. Geçici hükümetler önemli sorunlarla karşılaşabilir. Kalıcı bir çözüm şart.Dört aydır yazmıyorum. Şubat ortasında yayınlanan son yazıma baktım; tam da bugün yazmak istediğim konunun özüne değinmişim. Şöyle başlıyor: “Son bir ay içinde döviz kuruna ilişkin dünyanın ve Türkiye’nin içinde bulunduğu koşulları dikkate almayan önemli açıklamalar yapıldı. Önce Sayın Cumhurbaşkanı, ülkenin kısa dönemli ekonomi politikası açısından en önemli iki kurumundan biri olan Merkez Bankası’nı yaylım ateş altına aldı. Bunun neticesinde döviz kuru alıp başını gitti. Ondan sonra da Sayın Cumhurbaşkanı “d [Devamı]
    Bir fırsat penceresi olarak koalisyon
    Fatih Özatay, Dr. 10 Haziran 2015
    Koalisyon ve ekonomi hakkında yorum yaparken, göz önünde mutlaka tutulması gereken bir olguyu hatırlatmakta yarar. Şu:Varsayalım ki Türkiye’de seçim falan olmadı; seçimden önceki iktidar işbaşında. Dolayısıyla yeni hükümet nasıl şekillenecek belirsizliği yok. Bu koşullar altında ekonomimiz zaten pek iyi durumda olmayacaktı: 2012’den bu yana uzun dönem ortalamasının çok altında (yüzde 3) bir büyüme, yüzde 10’u aşan ve yüzde 11’e doğru yükselen bir işsizlik oranı, yüzde 8.4 etrafında salınan ve rakiplere kıyasla yüksek bir enflasyon, özel sektör yatırımlarında düşüş ve doğrudan yabancı sermaye yatırımlarında baş aşağıya gidiş vardı. Dünyanın en düşük tasarruf oranına sahip ülkelerden birisi olmamız nedeniyle yurtdışından borçlanmaya son derece muhtaçtık. Otoriter rejim olasılığının arttığını [Devamı]
    TOMA yapan şirketin hisseleri borsada neden dip yaptı?
    Güven Sak, Dr. 09 Haziran 2015
    25. Dönem Milletvekili Genel Seçimleri yapıldı. 4 partili bir meclisimiz oldu. Hiçbir parti hükümet kurmak için gereken salt çoğunluğa ulaşamadı. Koalisyon kurmayı engelleme gücü açısından bakarsanız, millet aslında meclisteki bütün partileri eşitledi. Bundan sonra ne olur? Şimdi millet ne dedi? Ne düşündüğümü anlatmak isterim. [Devamı]
    Seçim sonrası Kürt sorunu nereye?
    Nihat Ali Özcan, Dr. 09 Haziran 2015
    Türkiye seçimini tamamladı. İyi haber, çok sayıda tezvirata rağmen bunu şaibesiz bir şekilde bitirmiş olmasıdır. Önümüzdeki günlerde sonuçlar tartışılmaya devam edilecek. Gündemi işgal edecek konuların başında yeni hükümet senaryoları ile HDP’nin başarısı yer alacaktır. [Devamı]
    Türkiye, Dünya Ezikler Listesi’ne nasıl girdi?
    Güven Sak, Dr. 08 Haziran 2015
    Türkiye’ye 2-3 günlüğüne gelip de Türkiye hakkında fikir edinmek isteyenler, hemen “Türkiye’nin acilen ele alınması gereken ilk üç meselesi nedir?” diye sorarlar. Ben de her seferinde “Acaba nereden başlasam?” diye düşünürüm. Şimdi 18’inci çok partili genel seçimimizin sonucunu beklerken isterseniz size bu soruyu bu hafta nasıl cevapladığımı anlatayım. [Devamı]
    Türkiye normal ülkeler gibi genleşmek yerine büzüşüyor
    Güven Sak, Dr. 05 Haziran 2015
    Dünya Adalet Projesi (World Justice Project) Washington merkezli bir düşünce kuruluşu. Her yıl ülkeleri kural hakimiyeti/hukukun üstünlüğü konusunda sıraya koyan bir rapor yayımlıyor. Bir nevi, ülkelerin adalet karnelerini gösteren çalışmanın 2015 yılı sonuçları bu hafta Salı günü açıklandı. TEPAV araştırmacıları, Türkiye’nin 2012 ile 2015 sonuçlarını üst üste koyan bir grafik hazırladılar. Bu grafiğe göre, Türkiye 2012’den 2015’e derin bir büzüşme süreci içinde görünüyor. 2014 yılında 99 ülke arasında 59’uncu sıradaydık. 2015 yılında 102 ülke arasında kural hakimiyeti/hukukun üstünlüğü bahsinde 80’inci sıraya geriledik. Özellikle yargı sürecine idarenin doğrudan müdahalesi konularında gerileme açıklıkla görünüyor. Nedeni ne olursa olsun, olup biten iyi değil kötü. Adalet mekanizması işlem [Devamı]